KANUN DEĞİŞİKLİĞİ ÖNERİ METNİ
Olağanüstü hal, seferberlik ve savaş hallerinde; özel güvenlik hizmetlerinin yalnızca tali ve pasif bir destek unsuru olarak değil, devletin genel güvenlik mimarisi içinde sahada görev yapan stratejik bir unsur olarak değerlendirilmesi zorunludur.
Bu kapsamda, 5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun’da, olağanüstü dönemlere özgü açık ve bağlayıcı düzenlemelere yer verilmesi gerekmektedir. Özel güvenlik görevlilerinin bu tür durumlarda; kamu otoritesinin emir ve koordinasyonu altında, genel kolluk kuvvetleriyle eşgüdüm içinde, merkezi komuta ve kontrol sistemi dahilinde görev yapabilmesine imkân tanıyan bir hukuki altyapı oluşturulmalıdır.
Özel güvenlik hizmetleri, olağanüstü hal ve savaş şartlarında devletin sahadaki stratejik kolu olarak konumlandırılmalı; görev, yetki, sorumluluk ve bağlılık esasları açık şekilde kanunla düzenlenmelidir.
Bu düzenleme, kamu güvenliğinin sürekliliğini sağlamak, kolluk kuvvetlerinin yükünü azaltmak ve kriz yönetiminde tek merkezli, bütüncül ve etkin bir güvenlik yapısı oluşturmak açısından zorunludur.
5188 SAYILI ÖZEL GÜVENLİK HİZMETLERİNE DAİR KANUN
DEĞİŞİKLİK TEKLİFİ TASLAĞI
I. KANUN MADDESİ TASLAĞI
MADDE … –
5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun’a aşağıdaki madde eklenmiştir:
“Olağanüstü Hal, Seferberlik ve Savaş Hallerinde Özel Güvenlik Hizmetleri”
Madde… –
(1) Olağanüstü hal, seferberlik ve savaş hallerinde özel güvenlik hizmetleri; kamu düzeninin, kritik altyapıların, stratejik tesislerin ve toplum güvenliğinin korunması amacıyla devletin genel güvenlik sistemi içerisinde stratejik bir unsur olarak görev yapar.
(2) Bu hallerde özel güvenlik görevlileri; vali veya yetkilendireceği makamın emir ve koordinasyonu altında, genel kolluk kuvvetleriyle eşgüdüm içerisinde, merkezi komuta ve kontrol esaslarına göre görevlendirilebilir.
(3) Olağanüstü durum süresince özel güvenlik hizmetleri, kamu ve özel ayrımı gözetilmeksizin, devlet denetimi ve sevk-idare yetkisi altında yürütülür.
(4) Bu madde kapsamında özel güvenlik görevlilerinin görev, yetki, sorumluluk, bağlılık ve çalışma usul ve esasları İçişleri Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
II. MADDE GEREKÇESİ
Olağanüstü hal, seferberlik ve savaş gibi istisnai dönemlerde devletin karşı karşıya kaldığı güvenlik riskleri, yalnızca genel kolluk kuvvetlerinin mevcut kapasitesiyle etkin şekilde yönetilememektedir. Bu tür dönemlerde kamu düzeninin korunması, kritik altyapıların güvenliği ve toplumsal istikrarın sağlanması, bütüncül ve çok katmanlı bir güvenlik yaklaşımını zorunlu kılmaktadır.
Özel güvenlik sektörü; yaygın teşkilatlanma yapısı, sahaya hâkimiyeti ve personel kapasitesi itibarıyla bu süreçlerde önemli bir potansiyele sahiptir. Ancak mevcut 5188 sayılı Kanun’da, olağanüstü hal ve savaş hallerine özgü açık ve bağlayıcı bir görev ve konumlandırma bulunmamaktadır. Bu durum, kriz anlarında özel güvenlik hizmetlerinin dağınık, pasif ve etkisiz kalmasına neden olabilmektedir.
Teklif edilen bu madde ile;
- Özel güvenlik hizmetlerinin olağanüstü dönemlerde sıradan bir destek unsuru değil,
- Devletin sahadaki stratejik kolu olarak görev yapabilmesi,
- Kamu otoritesinin tek merkezden sevk ve idaresi altında, genel kolluk kuvvetleriyle koordineli şekilde çalışabilmesi,
- Güvenlik hizmetlerinde yetki karmaşası ve koordinasyon zafiyetlerinin önlenmesi
amaçlanmaktadır.
Bu düzenleme, kamu güvenliğinin sürekliliğini sağlamak, kolluk kuvvetlerinin üzerindeki yükü azaltmak ve kriz yönetiminde tek merkezli, disiplinli ve etkin bir güvenlik yapısı oluşturmak bakımından zorunludur.
21.12.2025
Cengiz KIVILCIM
Onursal Başkan
Özel Güvenlik Teşkilatı Mensupları Derneği
